Geniální přítelkyně

Výsledek obrázku pro geniální přítelkyně

Geniální přítelkyně
Elena Ferrante
vydáno v ČR: 2016

Geniální přítelkyně je prvním dílem tetralogie, která se točí okolo přátelství Eleny Grecové a Raffaelly Cerullové (zvaná Lina nebo - pouze pro Elenu - Lila). Odehrává se v chudé čtvrti Neapole v 50. letech. Elena chodí do třídy s Lilou a bydlí nedaleko od sebe - osudný den vznikne jejich přátelství. Elena slibuje, že Lilu bude všude následovat. Lila má pověst zlobivé holky s vlastní hlavou. Vyrůstají spolu ve společnosti svých rodin, vrstevníků a jak se vyvíjejí ony, vyvíjí se i jejich přátelství. Podle série byl natočen i seriál, která měl před pár dny premiéru na HBO.

Poslední dobou mě baví takovéto romány - o lidech, ať už obyčejných nebo neobyčejných, protože kdekoliv se dá najít něco zajímavého. O této knize jsem samozřejmě už slyšela, reklamy a recenze na ni byly snad všude, přesto jsem si ji vybrala v knihkupectví spíš náhodou. A vůbec toho nelituju.

První, o čem se chci zmínit, je prostředí. Neapol je sice velké italské město, ovšem čtvrť, ve které Elena a Lila vyrůstají, je skoro jako samostatné město. Umíte si představit, že se zhruba do 10 let věku nepodíváte za její hranice? Spojení "italská domácnost" jste už určitě slyšeli, tady ji vidíme v praxi. Nejenom hádky, ale toho násilí. To mě opravdu překvapilo.

Výsledek obrázku pro geniální přítelkyně hbo

Co se týče charakterů, těch je tu opravdu hodně, což se dá v románu takového rozsahu (počítám-li všechny díly) opravdu hodně. Díkybohu, že je na prvních stránkách jmenný seznam postav včetně příbuznosti. Ale jsem si jistá, že nebudete většině postav fandit. Nikdo z nich není extra sympatický. Možná až na Elenu, té mi bylo více líto než že by šlo o sympatie. Občas jsem přátelství Lily a Eleny nechápala. Jelikož máme román jenom z pohledu Eleny, těžko říct, co se honilo v hlavě Lile, ale soudě podle jejích činů, ani ona se nechovala vždycky nejlépe. Často mi připadalo, že spolu soupeří a hlavně že se Elena chce co nejvíce vyrovnat Lile.

Četla jsem na knihu rozporuplné názory. Půlka ji miluje, půlka nesnáší. Když jsem ji četla ve škole, hodně lidí se mně na ní ptalo, buď se jim líbila a nebo si ji chtěli přečíst. Mně se četla moc dobře, protože mám ráda takový typ knih. Nenajdete tady moc akčních a napínavých scén. Ale nejde ani o nudné tlachání o ničem, dá se ale čekat, že úvod bude trochu roztahaný, než je lidem milejší, jinak se ale plně nedostaneme do prostředí. Moc se těším na další díl.

5/5


Komentáře

  1. Patřím do skpiny, co si je chci přečíst. en se k ní dostat. :/
    Jaksi věřím, že u ní bych mohla patřit do skupiny, které se kniha líbí.

    OdpovědětVymazat
  2. Už som zaznamenala toto dielo (zhodou okolností vďaka sociálnym sieťam a spomínanému seriálu) a musím sa priznať, že sa na knižku celkom teším. :) Rozhodne vyzerá veľmi zaujímavo. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Geniální přítelkyni jsem ještě nečetla, ale určitě se k ní chci dostat a po tvém článku ještě víc. Opravdu vypadá skvěle. :-)

    Hlava v knihách

    OdpovědětVymazat
  4. Skvělá recenze :) O této knížce jsem hodně slyšela, ale zatím nečetla. Ráda bych to napravila :)

    OdpovědětVymazat
  5. já o téhle knížce neslyšela, ale zní to dobře protože mám ráda příběhy, kde se takhle vyskytují vztahy a lidé. prostě doufám že jsem to popsala nějak inteligentně a že mě chápeš.

    OdpovědětVymazat
  6. Musím říct, že jsem o ni nikde neslyšela. Ale to jak popisuješ, to vypadá na fakt zajímavou knihu, kterou si přidám na seznam čtení :)zní to lákavě

    OdpovědětVymazat
  7. Jelikož to není úplně můj styl, tak jsem o knize ještě neslyšela. Každopádně to zní zajímavě. Italská domácnost je fakt krutá. Také už jsem o ní párkrát četla v knihách.

    TheWayByA

    OdpovědětVymazat
  8. Taky si knížku chci přečíst.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za komentář! :)

Populární příspěvky z tohoto blogu

TOP české knižní obálky

Kocour jménem Merlin

Seriál Černobyl