Patří mobily na základní školu?

Mobilní telefon, ať už chytrý nebo tlačítkový, má dnes kde kdo. Přes 50% dnešních dětí dostane první telefon ve svých 7 nebo 8 letech. Dříve nebo později se zařadí mezi vybavení školáků, stejně jako kružítko nebo kalkulačka - do 11 let má mobil 93% českých dětí. Francie došla tak daleko, že děti do 15 let nesmí vytáhnout z tašky mobil ani o přestávkách (a to už od roku 2009). Není to už trochu moc nebo to dětem prospěje?

Výsledek obrázku pro phone addiction

Co všechno se dá na chytrém telefonu dělat asi nemá cenu vysvětlovat. Od sledování videí na Youtube přes hraní her až (věřte tomu nebo ne) po telefonování. Rodiče kupují školákovi mobil hlavně proto, aby s ním byli ve spojení - co kdyby se něco stalo... Ale mobil slouží i k porovnávání sociálního statusu. Někdo má iPhone, to je hvězda, jinej má Samsung, ten je menší hvězda a další jenom tlačítkový mobil? Tak s tím se nebavíme. Kdo má lepší hračku, ten je výše postavený. A víte, jak zlé umí být některé děti.


Některé školy v Česku už mobil zakázaly i o přestávkách - školáci je musí nechat v tašce a vypnuté. Tenhle model se mi zdá prozatím nejlepší. Samozřejmě že každá škola má dnes ve svým řádu, že se nesmí v hodině používat mobil - to není žádná novinka. Ale kamkoliv se podíváte, děti jenom čumí do mobilu. Místo toho, aby se bavily spolu, hrají hry, sjíždějí instagram nebo chatují kdoví s kým (s mámou asi ne, že). Vidím to u svého bratrance - je mu 13, takže není tak malý, ale vždycky, když se jako rodina sejdeme (nebývá to moc často), má hlavu skloněnou k mobilu. Na jednu stranu chápu, že ho asi nezajímá rozhovor dospělých o práci a politice, ale vidím tu jasný zárodky závislosti, když mu máma 3x řekne, aby mobil odložil a on si ho stejně po pár minutách vezme - jako kdyby měl tik. 

Rozhodně nemám nic proti moderním technologiím. Asi už o mně víte, že studuju na pedagogické fakultě a i přes lásku k historii si myslím, že je důležitější umět ovládat moderní technologie (od počítačů po tablety) než vědět z hlavy datum narození Marie Terezie. V tomto je české školství velice zkostnatělé. Zamrzlo v době Marie Terezie (už jsme zase u ní) a ignoruje radikální vývoj. Kde jinde se mají děti naučit dnes tak potřebné znalosti a hlavně dovednosti? 2 hodiny informatiky týdně, kde si hrajou s malováním nebo slídí na internetu, tomu moc nepomohou. 

Bohužel někteří nezodpovědní rodiče si neuvědomují, jak citlivou má dítě duši. Posadit ho k tabletu, pustit mu pohádku nebo hru je velice jednoduché - dítě to zabaví na dlouhé hodiny a rodič má klid. Ale stinná stránka je taková, že dítě je absolutně odtržený od reality. Nezná hry, které by mělo dítě znát (ne ty na tabletu, ale klasické jako na schovávanou), neumí si samo hrát, má velmi omezenou fantazii a hlavně sociální dovednosti (či jiné dovednosti, které nesouvisejí s ťukáním na obrazovku) se nerozvíjejí. Nejlepší je zlatá střední cesta - dítě může umět ovládat tablet (občas mám pocit, že to mají vrozené, kdy sleduju své bratrance a sestřenice), ale musí znát svět okolo sebe. 

Co teda s mobily ve školách? Na 1. stupni bych je zakázala i o přestávkách. Ale není to jednoduchá věc a plošně nic takového nenastane ještě v dlouhé době. Pamatujete si na vaše roky na 1 stupni základní školy? Mně se tam moc líbilo, našla jsem si tam kamarády a ráda na to vzpomínám. A to jsem měla mobil (tlačítkový, byl rok 2007) až ve 4. třídě. Právě na 1. stupni jsou děti velmi citlivé a vytváří si vztah ke škole a spolužákům. Dítě se nudit nebude, pokud bude mít pestrou výuku (čímž mířím k dalšímu množství problémů, ale to necháme na jindy), nebude mít žádný důvod chtít vytahovat telefon. Aby k tomu došlo, je ještě potřeba provést mnoho změn hlavně v hlavách učitelů, politiků, rodičů a dalších lidí. 

zdroje údajů a další články na téma:

Komentáře

  1. Já jsem pro to, aby si o přestávce dělalo dítě co chce. Jestli chce celou přestávku čučet do zdi, drbat s kámoškou, čumět do mobilu nebo nahonem opisovat úkol, to je čistě jeho věc. Ona většina dětí z toho šílenství po neustálém sledování mobilu prostě vyroste. Vidím to kolem sebe, zejména na příbuzenstvu. Bratr i sestřenice byli na přelomu základky a střední šíleně, ale šíleně závislí na počítačích, mobilech a sociálních sítích. I tomu nejmladšímu z nich už ale teď kleplo osmnáct a všechny to už přešlo. Ano, sociální sítě široce používají jako každý druhý, ale zredukovalo se to asi tak o 80 % (zejména u bratra, který tehdy byl schopný sedět celý den u počítače a sprostě nadávat u nějaké online hry a k tomu na mobilu mít puštěné youtube, a nebyl ochotný komunikovat s nikým ve skutečném životě, zatímco teď si bere dobrovolně pracovní směny navíc a doma ho člověk ani nevidí) a když přišly jiné starosti spojené s prací/VŠ, tak je to prostě přešlo. Ostatně, mě taky spousta takových pubertálních věcí přešla. A upřímně, být v kůži toho dítěte, které se oficiálně nesmí na mobil podívat ani o přestávce, tak jsem pěkně nasraná. Svůj jsem tehdy dostala sice až v osmé třídě myslím, a jelikož tehdy byla doba tlačítkových, tak se tam krom hada moc dělat nedalo. Na střední jsem ale pak spolu s pořízením internetu rozšířila síť internetových přátel, s kterými jsem se v mnoha případech sice třeba znala i osobně, ale oni žili dost daleko, a neustále jsem si s nima SMSkovala (+ na lepším mobilu jsem pak neustále pařila Pána prstenů, CSI a backgammon)a později, když jsem dostala dotykáč s připojením k internetu, tak psala přes messangery, a to samozřejmě nejen o přestávkách, ale i v hodinách. A sice uznávám, že v těch hodinách jsem měla radši dávat pozor, ale o přestávkách do toho fakt nikomu nic nebylo. Snaha něco odnaučit zakazováním nikam nevede a skutečně závislí, kteří z toho nevyrostou a kterým to zničí život, těch bude minimum.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Skutečně závislí z toho opravdu nevyrostou, ale podporovat je v tom? To mi přijde stejné, jako když učitelka řekne dítěti, že si může jít zakouřit na školní dvůr, protože si může dělat co chce, když je ta přestávka.

      Vymazat
    2. Na 2. stupni a střední škole už je to trochu o něčem jiném, ale 1. stupeň mi přijde kritický. Zakazovat patnáctiletým aby nepoužívali mobil ani o přestávce je trochu moc, to si uvědomuju, proto jsem to vztáhla jenom na 1. stupeň

      Vymazat
    3. Nevhodné přirovnání. Zakázat mu o přestávce vytáhnout mobil bych spíš přirovnala k tomu zakázat mu o přestávce jít se vykecat do vedlejší třídy. Prostě mu sebrat zábavu, kterou si chce užívat a kterou mu rodiče (tím, že mu ten mobil dají a platí mu paušál s internetem) dovolili. A jednak kouřit a proti tomu něco si prohlížet/s někým si psát/hrát si hru na mobilu/zabavit se prostřednictvím mobilu je fakt něco úplně jinýho. Stále jsem nepřišla na rozdíl mezi tím, zda se dítě zabaví na mobilu, zda se zabaví tím, že se bude smát každý ptákovině s bandou užvaněných spolužaček, zda bude chrnět na lavici nebo zda bude házet takové ty ninja hvězdice přes celou třídu (což bylo něco strašnýho, ale přijde mi, že spousta fanatických antimobilových bijců by to upřednostnila, hlavně že nemá v ruce mobil - a bylo to fakt strašný, když to tehdy kluci s oblibou nějakou dobu furt dělali) a všechno jsou to příklady, které jsem sama zažívala ve škole.

      Vymazat
    4. Chápu, co tím chceš říct, ale pořád si myslím, že to, že dítě bude 4-5 hodin (déle vyučování na 1. stupni netrvá pokud vím) bez mobilu mu nijak neuškodí.

      Vymazat
  2. Nepatří, ztrácet čas na základce se dá i tanečními drogami - a ty mají rozhodně prokazatelnější vliv na tvořivost!

    OdpovědětVymazat
  3. Když zavzpomínám jak to bylo v době, kdy já chodila na základní školu, nebyly mobily vůbec povolené a hlavně ani nikdo z nás je zatím nepotřeboval v takové míře, jako dnešní děti. Je to podle mě škoda, protože místo trávení hezkého času o přestávkách a povídání si se spolužáky děcka koukají do mobilů a ztrácejí tak ty hezké zážitky, co jsme měli jako děti my...

    http://s-hejvi.blog.cz

    OdpovědětVymazat
  4. Moc nesouhlasím s prvním komentářem a právě souhlasím s tebou. Je úplně něco jiného porovnávat to, že si dítě má být na mobile a to, že se má jít bavit s ostatními. Naprosto souhlasím se zákazy na záklace. Opravdu, děti ze závislost jen tak nevyrostou. Ano, ne vždy a také dost z nich to omezí, ale pořád bych to přirovnala k tomu, že jsou na telefonu přehnaně. Navíc teď to ještě nemůžeme zas tolik posoudit. Myslím, že za takových 10 let to bude horší. Určitě si myslím, že na základce by se neměly používat. Stejně jak to je ve školce. Jednoduše ta socializace a ten postup socializování se je pro tyhle děti důležitý.

    OdpovědětVymazat
  5. Já s tím nesouhlasím, protože děti se předhánějí v tom kdo má lepší mobil, jsou na sociálních přilepené tak, jakoby se nikdy neměli nikdy odlepit a - šíleně je to ovlivňuje a nejen v dospívání a rozvoji, ale i v tom, že na mladšího člověka sociální sítě působí o mnoho více než na ty starší a jak jsi psala, děti jsou citlivé a ne vždy to skončí dobře.
    Taky mě štve, že tyhlety děti neznaj pořádné dětství, to jak jsme se těšili po škole na koulovačku, skákání na stromy, zvonění na cizí zvonky.. Je už úplně jiná doba..

    OdpovědětVymazat
  6. Já bych to viděla na takovou střední cestu, dobře, mobily atd. už jsou bohužel součástí našeho života několik let, ale myslím si, že by se to nemělo přehánět. Jak však naučit malé, mladé děti, aby věděly, kdy mají dost? Můj bratranec je to stejné, přijedou k našim na oslavu a jediné o co se on zajímá, je jeho mobil, kde strčil nabíječku, jelikož se mu vybiji a podobné. Když si však vzpomenu na me v jeho věku, je to myslím si stejný případ, akorát že mé trávení oslavy bylo ve stylu - pujdu před barák a třeba si něco zahraju venku s bráchou a tak.. V dnešní době tuto činnost však nahradily ony mobily... Jak to tedy řešit? Ja si myslim, že je to těžké a ještě nějakou dobu bude trvat, než si lidé/děti uvědomí, kdy mají dost a kdy by nemeli na telefonu trávit tolik času.

    OdpovědětVymazat
  7. Sama za sebe musím říct, že znám ze svého okolí oba extrémy, kdy jedno dítě nejde téměř odtrhnout od mobilu a druhé dítě, které mobil odmítá, protože ho tak naučili rodiče, že ho nepotřebuje. Taky si uvědomuji, že v době, kdy jsem byla v jejich věku, tak jsme běhali před barákem a hráli všelijaké hry a teď je v ulici klid. V létě jde tak maximálně slyšet děcka z okolních zahrad, když se koupají v bazénu... Často také zahlédnu, že děti přecházejí po přechodě bez rozhlédnutí se zrakem upřeným do mobilu a to už je z mého pohledu vážně extrém. Myslím si, že by malé děti neměly brát mobil jako samozřejmost a raději by měly otevřít knihu nebo si jít hrát ven. Takhle přicházejí o to opravdové dětství... Jenže tohle by měla být starost především rodičů a jejich výchovy.
    Elle about everything

    OdpovědětVymazat
  8. Já třeba úplně nesnáším, když vidím v MHD dítě v kočárku s mobilem jeho rodiče v ruce. Chápu, že se tím zabaví, ale přesně s tebou souhlasím s tím, jak píšeš o fantazii atd. Ci se týče mobilů ve škole. Já měla první mobil myslím ve 3. třídě - tlačítkovou Nokii po ségře. Vlastně jsem ho moc nevytahovala, jen jsem vždycky napsala sms, že už končíme nebo tak něco. S tím zakazováním je to těžké, ale při vyučování by se prostě neměli používat, alespoň ne na základce a střední - na vejšce, ať si každý dělá co chce, je to jeho čas ve škole a být tam vlastně nemusí. O přestávce by si ale každý měl dělat, co chce. Takže o přestávkách bych ho dětem povolila, není na tom nic extra špatného. S tím společenským statusem souhlasím. Bojím se dne, kdy mi moje dítě řekne, že chce novej iPhone..

    TheWayByA

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To porovnávání je snad ještě horší než samotné hraní her. Moje sestřenice je v 7 třídě a jedine, co od ní slyším je, že tamta holka má takovou mikinu, jaky je značky a kolik stojí... Není sice z úplně chudých poměrů, ale bojím se, aby z ní nevyrostla povrch i holka, co kouká jenom na částku. S mobily to samé

      Vymazat
  9. Podle mě, dětem do ruky ten mobil prostě nepatří. První mobil, který jsem dostala já byl v druhé třídě. (Byl to takový ten černobílý tlačítkový s anténkou) a to jen kvůli volání našim, že jsem v pořádku dorazila domů nebo do ZUŠky. Škoda, že dnes už mobil zná každé pětileté dítě a co horší, že s ním i umí a tráví na něm čas.:(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Asi jak kterým detem. Přeci jenom, dítě jsi ještě v 17 letech. A zakazovat puberťákovi mobil mi přijde jako zakazovat mu chodit ven s kamarády nebo nedávat žádné kapesne - všeho s mírou 😊

      Vymazat
  10. No zajímalo by mě jaký teenager by ti na to odpověděl, že ne :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pochybuju, že jsi četla ten článek. Pro jistotu to zopakuju, že nadpis je otázka, kterou nadhazuju a neříkám jasně "ano" nebo "ne", snažím se o argumenty a píšu, že bych byla pro omezení mobilů na 1. stupni ZŠ, kam, pokud vím, teenageři nechodí.

      Vymazat
  11. Myslím, že na základní škole ty telefony fakt nejsou potřeba, respektive nějaký tlačítkový, kdyby se něco stalo mi přijde fajn, taky jsem ho měla, ale chytrý telefon mi přijde zbytečný

    OdpovědětVymazat
  12. Vůbec nevím, jak to je teď... Já dostala tehdy mobil v páté třídě, samozřejmě tlačítkový.
    Mám brášku ve druhé třídě, mobil nemá a je naprosto ok. Myslím, že ho nijak neovlivňuje, že jeho někteří spolužáci mají.

    OdpovědětVymazat
  13. Pracuji na základní škole a za mě ne. Nejde mi o to že jsou pak celý den na mobilu, ale protože z toho jsou akorát problémy (něco jiného je nechat mobil celý den v tašce a zavolat po škole že jsme skončili atd.) - například ho dítě někde nechá, fotí se atd. (což je alespoň u nás zakázané a jeto ve školním řádu, protože pak se to dá někam na sociální síť, tomu druhému se to nelíbí ... známe to), pak se to řeší s rodiči, dostávají se třídní/ředitelské důtky atd.

    SmileThess

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za komentář! :)

Populární příspěvky z tohoto blogu

TOP české knižní obálky

Kocour jménem Merlin

Seriál Černobyl