Vegetariánka


Vegetariánka
Han Kang
vyšlo v ČR: 2017

Jonghje žije se svým manželem docela obyčejný život v Jižní Korei. Až do jedné noci, kdy se jí zdá sen o syrovém krvavém mase. Ze dne na den tak přestane maso jíst a to včetně živočišných produktů. Její celkové jednání je podivné - hodně hubne, s nikým nekomunikuje a způsobuje tím problémy i v rodině, kvůli čemuž nakonec skončí v nemocnici. Druhá část knihy je napsaná z pohledu jejího švagra, který je umělec a Jonghje ho fascinuje - lépe řečeno jedna věc na jejím těle - a stane se předmětem jeho uměleckého projevu. Třetí část je pak z pohledu její sestry Inhje, který uzavírá příběh o Jonghje a jejím psychickém onemocnění.

Zvláštní knížka, kterou jsem zvolila na doporučení kamarádky (a zároveň se mi hodila do knižní výzvy). Knihy z této edice od nakladatelství Odeon jsou dobře rozpoznatelné typickou barevnou proužkovou částí obálky. Sem tam po nich sáhnu a zatím jsem se vždy trefila. Jsou to ale knížky trochu zvláštní - většinou z nich mám takový mrazivý pocit a občas taky nevím, o čem čtu. U této knížky jsem měla jen ten výše zmíněný první pocit.

Jonghje se vlastně stane vegankou, ne vegetariánkou, ale nebudeme si hrát na puntičkáře (sama nejsem ani jedno). Více než změna stravy má ale na její život mnohem větší vliv psychická porucha, která ji požírá zaživa. Nejzajímavější je asi to, že ačkoliv je Jonghje hlavní postavou knihy, z jejího pohledu je zde pouze několik útržků. Ve Vegetariánce je spoustu WTF momentů, ale i přesto je neskutečně čtivá - přečetla jsem ji za 4 dny (má 190 stran). Z nejdrsnějších momentů je asi scéna se psem... Ta je opravdu znepokojující. Doporučuju vám přečíst si i doslov, který hezky knihu doplňuje - její vznik, historie překladu i bližší vysvětlení. 

Jihokorejská literatura u nás není příliš známá (dokonce bych řekla, že kromě Vegetariánky vůbec). Jejich kultura je nám ještě pořád neskutečně vzdálená, i když jde o vyspělou zemi. Tradiční postavení žen je poněkud jiné než v Evropě nebo Severní Americe. I tomu se kniha věnuje, i když spíš na pozadí.

4/5


Komentáře

  1. Tato edice patří na můj seznam, chtěla bych si ji přečíst, jelikož všechny ty knihy zní tak moc zajímavě. A určitě se musím dostat brzy k Vegetariánce. :)

    OdpovědětVymazat
  2. O knize slyším prvně, ale téma zní fakt dobře. I když bych se možná bála těch částí - jak píšeš wtf momenty.. Četla jsem už pár takových knížek a celkem mi to vadilo.. Ale Vegetariánku rozhodně s nimi nemůžu srovnávat, protože její téma je všeobecně úplně jiné a tématika psychických poruch mě zajímá, takže díky za tip :)

    OdpovědětVymazat
  3. Knížku neznám abych pravdu řekla, ale vyhledám si ji v knihovně pokud je dostupná, protože zní velmi zajímavě a celkově mě vždy zajímalo tohle téma :-).

    OdpovědětVymazat
  4. Mě se kniha taky libila, i kdyz je proste ta asijska literatura je tak jina a specificka. nejakym zpusobem me bavi, i Murakami me nejak vtahnul a tesim se na dalsi knihy. novinku od Han Kang jsem zatim necetla ale snad se k ni taky brzy dostanu. a ten preklad ? to obdivuju.

    OdpovědětVymazat
  5. Taky jsem jí četla, přišla mi zajímavá, ale bylo to takový moc nevím jak to popsat, zvláštní není to slovo, co hledám, úplně mi nesedla :D

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za komentář! :)

Populární příspěvky z tohoto blogu

TOP české knižní obálky

Kocour jménem Merlin

Seriál Černobyl