středa 15. srpna 2018

Hromadění, hromadění... a hromadění


Už delší dobu mi nejde do hlavy jedna věc, kterou je ovšem postižena většina populace - hromadění věcí. Nejde samozřejmě jenom o náš stát, ale o obecný problém. Internet je obrovské místo, kde každý najde to, co ho zajímá. Ale je to i místo, kde se vytváří byznys. Blogy tady jsou už velmi dlouho, více než 10 let. Není to tak dávno, co blogeři začali být vnímáni nejen jako cvoci, co si píšou internetový deníček, ale jako osoby, jejíž prostřednictvím lze dosáhnout zisku. 

Chápu, že se blogeři (nemyslím sebe, ale ty slavný a úspěšný) se taky chtějí něčím živit. Nejlépe tím, co je baví. Proč ne? V zásadě na tom nevidím nic špatného. Když spolupráci nezatajuje, ale označí ji, jde o solidní výrobek nebo firmu (ne nějaký podvod) a blog není tvořený jenom ze spoluprací, přijde mi to v pořádku. Osobně ale vnímám reklamu pořád jako něco negativního. Obzvlášť pokud jde o reklamu na věc (nemyslím např. charitativní činnost). Reklama pro mně znamená to, že mi někdo podstrkuje pod nos svůj výrobek a chce, abych za něj utratila peníze. Máte je na každém kroku. Bez nich bychom si museli spoustu věcí zaplatit např. některé televizní kanály, Youtube, blog a další. 

Když sleduju nějakého blogera nebo youtubera, je to kvůli tomu, jaký je on - jeho projev, osobitý styl a v neposlední řadě také téma, o kterých píše nebo natáčí. Pokud má nějaký bloger/youtuber svoje sociální sítě, případně samotnou stránku, plnou reklam, už tam moc nevidím toho člověka, ale herečku v reklamě. 4 z 5 příspěvků jsou "náhodou" naaranžované sušenky, zmrzlina nebo tělový gel? Občas to vypadá, že si myslí, že jejich fanoušci jsou úplní debilové. Každý ale nemůže být influencer. Za chvíli bude trh přesycený. Někdo ty produkty musí také kupovat. Stejně tak nemůže být každý podnikatel, když nebude mít kdo pracovat. 

Jsme zahlcený věcmi. Nejde jen o plasty. Neustále vám někdo něco vnucuje. Máte taky ten pocit? A neštve vás to? Já jsem nezažila socialismus. Pouze z vyprávění znám, jaké to bylo čekat ve frontě na plavky, které stály 1/3 platu a plánovat si, kdy půjdu nakoupit, protože maso bylo v obchodech jen v pondělí a ve čtvrtek. Tolik nakupujeme a opravdu to všechno potřebujeme? Sledujeme youtuberku používající nový make-up, nevyvolává to v nás pocit, že ho musíme taky nutně mít? Někdo ukazuje ve videu novou bundu, musíme běžet do obchodu a mít ji taky?

Nechci tím říct, že se nemáte dívat na youtubery a přestat sledovat blogery. Nechci tím říct, že musíme žít v minimalismu. Nejčastěji jsou cílem reklamy děti, které jsou velmi dobře ovlivnitelné, bohužel toho někteří youtubeři/influenceři využívají a morálka jim moc neříká. Najděte si cestu, která vám bude snesitelná. Nenechte sebou zametat. Nebuďte obětí konzumu. Osobně nerada nosím to, co zrovna frčí už jenom z principu (leda že by mně to hodně zaujalo), snažím se do svého stylu přidávat alespoň kapku originality. Mám spoustu věcí z druhé ruky. Nechodím moc často nakupovat a přesto mám plnou skříň (protože je malá, haha). Moc nechápu to, že si někdo nakoupí oblečení, o kterém už dopředu ví, že ho nebude nosit a pak ho prodá? Jistě, je to jejich věc, nic mi do toho není. Jenom to nechápu. Nikdy jsem nebyla moc na rozhazování peněz, než jsem si začala vydělávat něco stranou na brigádě, moc vysoké kapesné jsem neměla, což mně naučilo.


 Myslíte si, že nakupujete příliš nebo tak akorát? Všímáte si reklam např. na instagramu? Ovlivňují vás blogeři/youtubeři nebo se vám to skoro nedotýká?

12 komentářů:

  1. Vidím to podobně. Reklamy jsou všude, už mě sere i to, když si člověk chce pustit písničku na YT a okamžitě mus čelit reklamě. Blogery moc nesleduju, tak nějak přehlížím a možná jsem šťastnější. Kupovat věci, které nepotřebuju, a třeba je nikdy nevezmu na sebe, je zbytečná ztáta peněz :).

    www.maly-kousek-nebe.blog.cz

    OdpovědětVymazat
  2. Tomu taky nerozumím, já teda youtubery ani nesleduju, tenhle trend jde nějak mimo mě, stejně tak si nekupuju něco, o čem jsem přesvědčená, že to nebudu nosit. Asi je to i tím, že mě brigády naučily vážit si vydělaných peněz...

    OdpovědětVymazat
  3. Tiež mám podobný názor. Sama sa považujem za dosť odolného človeka s pevnou vôľou ale musím priznať, že časté reklamy na ten istý výrobok alebo časté odporúčnia, články a pod. ma nahlodávajú stále viac a tlačia do toho aby som si hromadila veci, ktoré vlastne vôbec nepotrebujem.

    OdpovědětVymazat
  4. Přesně tak. Souhlasím s každou větou. Je neskutečné co dokážou dnešní rádoby youtubeři, influenceři, a já nevím, jak se jim ještě přezdívá. Co dokáže reklama, marketing, a jak dokážou zahýbat s lidmi, ale hlavně s dětmi, kteří na to mnohdy ani nemají dost peněz. A nedochází jim, že ten jejich oblíbený sledovatel to má v rámci spolupráce, kampaně, a že za to z 90% neutratil ani korunu. A pak se těmi věcmi chlubí, zkouší, vystavuje, recenzuje, ale vlastně nás láká na draýžší věci, které pak my opstatní třeba chceme, a jsme schopni za ně utrtatit tisícovky, jen proto že to má někdo náš oblíbený, a přitom ta věc se nám třeba ani nehodí, nelíbí, neni pro nás, nepotřebujeme jí, dokud ji někde nevidíme, do té doby bychom po ní ani nezavadili. A většina třeba ani neřekne, že je to spolupráce, a vsadím se, že děcka co to sledují, o tom nemají ani tušení. Žijí v iluzi, že i on si to dotyčný pořídil. No je mi z toho smutno. Pak všude vidím jen, že to mý každý druhý, že to musí mít, a že utrčitě za to utratili dost, sami ze svých úspor, nebo jim to museli koupit rodiče, proč? protože to má ten nebo tamta,. všude vidím komenty, odkud máš ten svetr, nebo co to je za rtěnku,. bla bla. to je tak smutný. :( a fakt je mi z toho někdy úzko, jak dneska hromadíme věci. proč jsme takoví materialisti ? proč tohle šílenství ? to nikdy neskončí ?

    OdpovědětVymazat
  5. Já reklamy negativně nevnímám. Je ale pravda, že mi naaranžované věci celkem vadí, je potřeba je zasadit alespoň trochu do reálna nebo jak to říct, anebo je zakomponovat do článku tak, aby to aspoň trochu sedělo. Dost mě třeba štvou reklamy na Foreo, DámeJídlo nebo teď ten nový Wolt...odrazuje mě to od koupě.

    Jinak co se týče nakupování, to mám ráda. Kupuju si ale takové basic, většinou jednobarevné kousky, které kombinuju se vším, co mám ve skříni. A když pak dělám čistku skříně, některé věci rozdám po kamarádkách nebo prodám :)

    Jinak máš moc hezký blog, možná by tě zaujal i ten můj, budu ráda, když mě třeba budeš také ráda navštěvovat :) .

    TheWayByA

    OdpovědětVymazat
  6. Pokud jde o to, když vidím nějakého influencera, který jde pouze po výrobcích a jde na něm vidět, že ani tolik neuvažuje nad kvalitou, ale spíše mu jde o to, aby to vnutil, nesleduji ho. A to je jediné, co mohou lidé dělat, ale reklamy jednoduše jsou a jsou součást, přestože mají negativní přínos, mají ale na oplátku i ten pozitivní, přecijen.
    Ale máš pravdu, zneužívání dětské "neznalosti"? Nebo jak to pojmenovat, je hodně špatný čin a na to jméno to snese špínu a vždy se najde někdo, kdo o tom bude mluvit.

    OdpovědětVymazat
  7. Reklamy už tak nějak beru jako neutrální věc. Jistě, dobrý produkt by se měl prodat sám, ale to je poněkud těžší, když o něm nikdo neví. Negativně beru jen neoznačené reklamy, s čímž jsem se vesměs setkala u beauty a fashion blogerek či youtuberek, když jsem jim zavítala na blog/kanál (moc to nevyhledávám, ale hej, je dobrý se občas kouknout na něco mimo mou bublinu). (Instagram mě nějak úplně minul a najednou jsem zjistila, že ho má pomalu i sousedův pes.) Mám pocit, že to neškodí jen sledujícím, ale občas i těm influencerům. Teď fakt nechci působit jako někdo, kdo by někomu zakazoval spolupráce, jde jen o můj osobní názor, ale když někdo okolo těch teen let najednou začne vydělávat víc než kdejaký dospělák a dostává kupu věcí zadarmo, změní ho to. Nemusí jít nutně o změnu k horšímu a nemusí se to nutně týkat jen puberťáků, ale přijde mi, že tohle je ta nejzranitelnější skupina.

    Nedávno jsem četla článek u Vysvobozené (toto není reklama) o (ne)schopnosti některých lidí vybrat si spolupráci. Je fakt, že v tu chvíli jsem zauvažovala, jestli bych vůbec něco takového mohla dělat. Dospěla jsem k názoru, že ne, protože o kosmetice toho vím míň jak kdejaká třináctka a absolutně netuším, co hodnotit na krému kromě toho, jestli zabírá (mazlavost?). Oblečení taky jde nějak mimo mě (jako něco nosím, to je jasný, ale nějak víc se tím nezabývám), a kdybych chtěla recenzovat knihy, tak už to dávno dělám. Navíc jsem docela nekompatibilní, a pokud by se ten, co mi to poslal, nepřenesl přes hlody typu "Vypadá to jak holubí srajda na tátově autě!" "V tý krabici bylo málo bublinkové folie, 0/10", tak nemá cenu do toho vůbec jít.

    Jinak, já akorát hromadím knížky a pohlednice (a papíry všeobecně). Jo, ještě ponožky. Hele, já bych se možná zaprodala za nějaký pěkný fusky... nebo ne?
    Dívka s inteligentní přezdívkou

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haha, s těmi recenzemi jsem na tom podobně. Nedávno jsem psala článek o své oblioblí kosmetice a nevěděla jsem, co napsat, takže akorát recenze knih by u mne pripadala v úvahu, to je tak jedině z témat, ve kterém se orientuju a ke kterekt vím co napsat, i když ne úplně vždy 😁

      Vymazat
  8. ja si na sebe velmi vsimam, aka som ovplyvnitelna. odkedy leti to, ze plasty su zle a zo vsetkych stran na mna vyskakuje, ze si mam kupit prirodne mydielko a pevny sampon a platenu tasku a neviem co vsetko este, tak nad tym minimalne zacinam rozmyslat. naozaj sa snazim nekupovat si zbytocne vela oblecenia, ale potom pride taka vec ako swap, teda vymena veci, a ja na pockanie vytriedim zo svojej skrine aj veci, ktore este nosievam, aby som si na tom swap-e mohla zadovazit dalsie. mozno je to aspon o kusok lepsie ako utracat hordy penazi za hordy veci vo fast fashion obchodoch, ale zas dnes som si kupila tricko Vans, ktore spravili v spolupraci s van Goghovym muzeom v Amsterdame jedine preto, ze som sa o takomto niecom dozvedela v nejakej reklame a uz som tu vec proste musela mat. a kupila som si ju aj napriek tomu, ze ma stala nie male peniaze a prave preto, ze som si za tieto prazdniny nejake peniaze privyrobila a hned sa zrazu citim bohata a mam pocit, ze mozem rozhadzovat a kupovat si veci, ktore by som si nikdy predtym nekupila, lebo mama by mi tak vela penazi na jedno tricko odmietla dat. mam pocit, ze sa k peniazom spravam ako male soplave a silno ovplyvnitelne dieta, ktore si dospelost predstavuje ako kupovanie si cohokolvek, co len chce a co mu je prezentovane v krasne nastylizovanych reklamach krasnych komercnych ludi.

    OdpovědětVymazat
  9. Hromadění je vážně problém :) To můžu potvrdit, protože se mi doma záhadně kupí věci. Ne, že bych podléhala reklamám, osobně taky nemá ráda influencery, kteří pořád všude cpou jen reklamy na produkty. Já si kupuji věci jen pro radost, ale stejně mám dojem, že jich mám víc, než nutně potřebuji. :D

    OdpovědětVymazat
  10. Já mám reklamy ráda, protože se ráda dívám na různé obrázky nových věcí nebo oblečení, prostě je to pro mne takové leporelo pro "dospělé"...nemám zase takový problém s tím, že bych toho potom hodně chtěla, jsem totiž v podstatě celkem pragmatik, takže co nepotřebuju to nekupuju, zvlášť za plnou cenu, to ani náhodou. Nějaký make-up u bjůůty bloggerek mi upřímně nic neřekne, jsem ráda, že jsem se tak nějak v 16 naučila 1 styl líčení a ten neustále opakuji (oční stíny mi kupuje 1x do roka kamarádka k vánocům = účelné) a obejdu se bez nějakých předražených malovátek, nejradši mám třeba kosmetiku od dermacolu, protože tam je dobrý poměr cena/výkon (alespoň pro mě a to nevím jestli na to nějaký ytbr dělal reklamu). :D
    Mě spíše někdy vadí jakým způsobem jsou ty reklamy udělané, některé jsou fakt hezké, ale třeba Alzu bych odstřelila, takový fajn obchod a taková hrozná reklama. :D
    Ale na čem hodně ujíždím je nákup knížek ať už v antikvariátech nebo v knihkupectví, za to utratím někdy více peněz než bych chtěla, ale to je bohužel můj problém, protože já čtu především klasiku nebo co mi zrovna cvrkne do nosu a zaujme mě a na to jsem taky moc reklam neviděla, nicméně jsem třeba zjistila, že Maruška Doležalová čte během těhotenství různá klasická díla, tak to mi přijde třeba jako dobrý způsob, jak nalákat mladší lidi, kteří k tomu nemají vztah díky babičkám (jako třeba já) a ve škole jim to zhnusí povinná četba na zajímavé knížky.
    Jenže i knížky jsou věcí a já jsem jimi úplně zahlcena, takže ač mám šatník docela velký, tak mi částečně slouží jako knihovnička. :D
    Ještě bych dodala, že nemám nic proti tomu, když se na reklamě, jejíž tvorba je podle mě celkem zajímavá práce z hlediska psychologie prodeje, někdo přiživý, jen prostě ať to není jen o těch reklamách...jak jsi napsala ten člověk musí mít nějaký osobitý styl, projev a musí zaujmout nejet propagací něčeho, o čem třeba ani nic neví.

    OdpovědětVymazat
  11. Nemám ráda lživé reklamy, ale jinak mi celkově reklamy ani tolik nevadí. Pokud jsou od nějaké mé oblíbené značky, aspoň mám přehled, co je nového. Se spolupracemi blogerů a influencerů nemám problém, dokud jejich tvorba není tvořena z 90% jen reklamou. Takhle se mi znechutilo například Foreo, pošlou to na vyzkoušení 15 blogerkám, člověk to vidí všude, ještě k tomu přehnaně vychválené, a absolutně o produkt ztratí zájem.

    Snažím se nehromadit, ale různých pečujících kosmetických serepetiček mám doma spoustu stejně jako oblečení. Všechno ale poctivě používám. :D

    L e n k a

    OdpovědětVymazat