Byla jsem tu

Výsledek obrázku pro byla jsem tu

Byla jsem tu
Gayle Forman
vyšlo v ČR: 2016

Cody a Meg spolu vyrůstaly téměř jako sestry. Byly nejlepší kamarádky, věděly o sobě všechno… nebo si to Cody alespoň myslela. Megan je totiž mrtvá. Spáchala sebevraždu. 

Zdrcené Cody zůstane jen hluboký smutek a plno nezodpovězených otázek, protože nemá nejmenší ponětí, co se muselo dít, aby to Meg donutilo k tak tragickému, definitivnímu činu. A co víc – jak je možné, že ona sama neměla nejmenší tušení, co kamarádka prožívá? Pouští se tedy do složitého rozplétání motivů, které Meg k sebevraždě přiměly. Postupně vycházejí najevo nové skutečnosti, s nimi se však vynořují i další otázky. Kdyby Meg věděla, jak její sebevražda zasáhne rodinu, spáchala by ji? A může vůbec člověk v tak bolestném stavu, kdy mu možnost, že si vezme život, připadá jako jediné řešení, pochopit následky svého činu?

Ani jsem neměla v plánu tuto knížku číst, ale našla jsem si ji v PDF jelikož jsem nutně potřebovala něco do mobilu, co bych mohla číst něco v autobuse a o pauze ve škole - no jo, jsem pirát, ale kdo je bez viny, ať první hodí kamenem, že. Od Gayle Forman jsem četla knihu Jestli zůstanu (v novém vydání pod názvem Zůstaň se mnou - stejně jako filmové zpracování, které jsem ještě neviděla), která byla nemastná-neslaná jednohubka. Byla jsem tu je o stupeň lepší. Navíc - koho by neučarovala ta nádherná obálka?

Byla jsem tu je také jednohubka. Četla jsem ji téměř 2 měsíce, většinou jenom někde na cestách, ale poctivě. Každopádně, pokaždé, když jsem knížku začala znovu číst, nasála jsem tu atmosféru, kterou skutečně má. Možná je to zvláštní, ale občas narazím na knížku, do které se prostě nemůžu vžít, pletu si postavy a pokud ji déle nečtu, musím se vracet o několik stran zpět. Tady se mi to nestalo. Nevím, čím to je. Možná to je stylem psaní autorky, Možná je to celkovou "pesimistickou" atmosférou, které ji dodává příběh.

Nechci znovu popisovat děj knihy, protože bych buď jenom opakovala anotaci nebo prozradila hned několik spoilerů. Budu mluvit spíše o postavách - Cody byla nejlepší kamarádka Meg, která spáchala sebevraždu. Jinak dokonalá holka Meg, kterou jsme ale neměli možnost jako čtenáři poznat, udělala něco, co nikdo nečekal a nikdo neví proč. Pro Cody byla Meg její lepší já. Byly dobře známá dvojka, ale Meg byla ta "populárnější" a "lepší" část. Sice se mi nic jako Cody nepřihodilo, ale často jsem chápala její pocity - když všichni ostatní jsou lepší a vy jste vždy ta horší a snadno přehlédnutelná část. Další charakter, kterým jsem si nebyla tak úplně jistá, byla "hlavní mužská role" - Ben McCallister. Působí jako vyléčený bad boy - nejdříve zlý, protivný, uráží koho může a kouří, pak ho změní... všemohoucí a nesmrtelná láska. Taková pohádka. Ale vzhledem k tragickému námětu to nebylo až tak do očí bijící.

Téma sebevraždy a smrti obecně není asi pro každého. V knize jsou i momenty na zamyšlení, ačkoliv se přiznám, že ty mně tolik nezajímali jako spíše příběhová stránka. Ale každý si v ní najde něco jiného. Nebylo to nic "wow", nebylo to nic příšerného, zkrátka lehký nadprůměr. Přečtěte si jí, neprohloupíte - nakonec vám až tak moc času nezabere.

4/5

Komentáře

  1. O této knížce jsem již slyšela a moc se mi líbí. Takové téma (ne, že úplně zbožňuji, ale) mám ráda, protože se v některých situacích vciťuji.

    Moc hezky napsaná recenze:-).

    OdpovědětVymazat
  2. Tuhle knihu si pamatuji dobře, protože jsem ji četla u moře. Líbila se mi :)

    OdpovědětVymazat
  3. Zajímavé téma ale já jako optimista bych to číst nemohla :D Já nečtu celkově moc :) Jinak děkuji,že jsi mi okomentovala blog :) Všimla jsem si,že mi často píšeš na blog,ale většinou si to přečtu na mobilu a tam nejsem přihlášená na blog :D Chtěla bych se zeptat,jestli by jsi nechtěla spřátelit :) Jinak já měla 4 roky na gymnáziu psychologii a taky mi nedává smysl její chování takže to je v pořádku :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, právě že jako optimista jo, jako pesimista by jsi z toho měla sebevražedné sklony :D

      Já nespráteluji, ale už tě mám dávno v oblíbených stránkách v menu :)

      Vymazat
  4. Dobře tak já si tě přidám do spřátelených blogů,vidíš já si ani nevšimla :D :d a to jsem párkrát tady byla jen nezanechávám komentáře,protože mě to děsně nebaví vypisovat přes ten blogspot :D :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo aha :D to je škoda, já čtu komentáře ráda :D no jestli je tu nějaký složitý ověřování, tak mne to mrzí, ale já to že svého účtu nevidím :D

      Vymazat
  5. Moc pěkná recenze :) Od autorky jsem četli Jestli zůstanu a ta mě bavila :) Tak jsem zvědavá, jak mě oslní tahle kniha :) A jinak - máš moc pěkný blog :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za komentář! :)

Populární příspěvky z tohoto blogu

TOP české knižní obálky

Kocour jménem Merlin

Seriál Černobyl