Záchranný člun

Výsledek obrázku pro Záchranný člun kniha

Záchranný člun
Charlotte Rogan
vyšlo v ČR: 2012

Dvacetiletá Grace Winterová, novomanželka a čerstvá vdova, stojí před soudem a bojuje o život. Strhující vyprávění o mladé ženě, jež se po sňatku s bohatým obchodníkem plaví na zaoceánském parníku, který se z ne zcela vysvětlitelných důvodů začne potápět... Koho soud uzná vinným a koho nevinným? Je ale vůbec možné soudit někoho, kdo prožil peklo?


První, co mně na knize překvapilo, bylo to, že se odehrává v docela vzdálené minulosti. Není to tam přímo zmíněné, ale podle určitých narážek se nacházíme někde v období 1. světové války. Myslela jsem si, že se příběh bude odehrávat v současnosti, ale nakonec mi to ani nevadilo.

Na úplném začátku příběhu se ještě (nebo už?) nenacházíme na záchranném člunu, ale trochu dál. Grace zpětně vypráví, co se jí přihodilo. Loď, na které se s manželem nacházela, se začala z neznámých důvodů potápět, lidé panikařili a snažili se zachránit především svůj život. A tak se Grace, tentokrát už bez svého manžela, dostala spolu s dalšími přeživšími na záchranný člun, který několik dní bloudí po moři. Zachrání je někdo?

Prvních několik desítek stran z knihy je opravdu napínavých, ale postupně napětí ubývá a některé pasáže jsou i nudné. Některé části jsou jen pro silné žaludky. Přiznejme si to, takové živoření na člunu není nic moc. Čtenáři na mysl (u mně tomu tak bylo) občas přijde otázka, zda to, co dělají, je správné. Nechci spoilerovat, proto přímo neprozradím, o co jde. Je správné zabít jednoho člověka aby přežil zbytek? A dá se na to vůbec pohlížet jako na vraždu, když to zachrání desítky dalších lidí?

Nevím, jestli je to tím, že se nacházíme v jiné době, ale většina žen z lodi, až na paní Grantovou, na mně působila jako banda slepic. Především pak hlavní hrdinka Grace, kterou jsem někdy měla chuť shodit do moře. Z dalších postav stojí za zmínku Hardie, kterého jsem, asi jako většina lidí na záchranném člunu, obdivovala, ale později už jsem mu tolik nevěřila.

Celkově bych knihu zhodnotila jako průměrnou - na oddych není špatná, ale žádné velké zázraky od ní nečekejte :)

3/5

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

TOP české knižní obálky

Kocour jménem Merlin

Seriál Černobyl