Cizí jazyky na školách

Za ty léta, co jsem součástí vzdělávacího systému jsem prošla pod rukama mnohých podivných a nesympatických učitelů. Někteří se nesmazatelně zapsali do historie, jiní odešli tak rychle, jak přišli. Neberte tenhle článek jako nějakou neprůstřelnou pravdu, spíš soubor mých názorů a zážitků.

Angličtinu jsem se začala učit ve 3. třídě na základce. Tehdy jsem to tolik nevnímala, ale postupem času jsem si začala všímat jistých nedostatků. Například že naše učitelka byla úplně pitomá. Jak to tak na prvním stupni bývá, učila nás více předmětů a v angličtině měla mezery stejně jako v matematice. Učebnice vlastně nebyla úplně super, naučila nás pár základních vět a slovíčka... Ale jako třeťákovi mi to vyhovovalo.


Po přestupu na gymplu jsem zažila menší šok (stejně jako v ostatních předmětech), protože angličtina se vyučovala úplně jiným stylem. Ve skupině nás bylo hodně, protože většina lidí měla na základce angličtinu a dál v ní pokračovala. A každý jsme měli jinou úroveň. Učebnice byly divné a staré, vůbec se mi nelíbily a témata... možná pro starší studenty. Naše učitelka v primě a sekundě byla sice nepříjemná, ale celkem angičtině rozuměla. Pak odešla na mateřskou a v tercii jsme měli úžasnou učitelku. Byla hodná a dokázala i vysvětlovat. Pak nám ji zase vyměnili. Učitelka v kvartě byla taky hodná, ale u kluků se projevila puberta a chovali se k ní hnusně.

bullshit, quote, and language image
destinations, girl, and languages image

V prváku už nám naposledy změnili učitele. Jedním slovem - pohodář. Máme dvě známky za pololetí? Nevadí, dostanete všichni tři jedničky za aktivitu. Testy si můžeme opravit už v hodině, aby si ušetřil čas. Prezentaci poslanou ke kontrole pro jistotu ani neotevře. Slohy ztratí, pak je najde, ale bohužel, ještě než je stačí opravit, znovu je ztratí. A když se mu nechce vykládat gramatiku (kterou stejně známe líp než on), vypráví nám o svých cestách po světě. Jako člověk asi není špatný, ale netuším, proč učí. Takže je to jedna z mála odpočinkových hodin. Moc se nenadřete, ale taky se moc nenaučíte.

Angličtinu mám jako jazyk ráda. Ale, jak možná víte, nemám ráda němčinu. Začala jsem se jí učit v tercii (osmička). Naše první učitelka byla fajn, ale opět k ní nebyli moji spolužáci (kluci) moc milí. Mám pocit, že po zkušenostmi s naší třídou se trochu zcvokla. Další učitelka byla fajn, ale skoro pořád chyběla. Třetí učitelka (v prváku) byla docela zvláštní. Asi byla zvyklá z jazykovky, že se nemusí snažit a oni se to doučí sami. Jenže když studenty nedonutíte, málokdy udělají něco sami od sebe, zvlášť když jde o jejich neoblíbený předmět. Raději nám vykládala o svých psech, tetováních nebo závodech ve vzpírání. Ve druháku přišel učitel, který byl čerstvě po škole. Jenže neuměl nic - ani německy, ani učit. Totální střevo. Máme s ním asi milion zábavných historek a taky velkou mezeru co se týče skloňování přídavných jmen a tak.

Minulý rok (ve třeťáku) jsme dostali už 5. učitelku němčiny. Je taková... hodně aktivní. Až hyperaktivní. Buď si píchá o přestávce heroin nebo si nalejvá energiťák do kafe, protože nevěřím tomu, že má pořád tolik energie. Měli jsme ji sice jen dvě hodiny týdně, ale za tu dobu se naučíte více než za jeden rok s předchozím učitelem. Dvě vteřiny nedáváte pozor a už se začnete ztrácet. Taky máme mraky úkolů a neustále píšeme písemky. Ale konečně jsem měla pocit, že máme dobrou učitelku. A mám taky dobré známky. Což je divný, protože si pořád připadám jako neskutečný idiot. Na jednu hodinu týdně jsme měli lektora z Německa. Je fajn, občas nám vypráví i nějaký vtipy. To, že mu moc nerozumím, ale není jeho chyba...

Co z toho vyplývá? Škola vás ten jazyk nenaučí. Možná vám dá nějaké základy a někam vás popostrčí. Ale aby jste se naučili ve škole slušně anglicky/německy, na to zkrátka není prostor (pokud nejste na spešl škole s rozšířenou výukou jazyků). O nás se tvrdí, jak jsme prestižní škola, ale jazyky šly do háje. Kdo půjde učit, pokud umí jazyk? Spoustu lidí raději odchází do zahraničí, což chápu. Za málo peněz a tolik nervů to zkrátka nestojí. Taky mi vadí, že se dává až extrémní důraz na gramatiku a málo se mluví. Jistě, pokud neumíte vyjádřit minulý čas, těžko si asi s někým popovídáte o tom, co jste měli včera k obědu. Jazyky jsou jedny z věcí, které se fakt hodí, narozdíl třeba od fyziky nebo matematiky, možná by se na to měl klást větší důraz.

Nebývala jsem v angličtině moc dobrá. Ale celkem jsem se vyšvihla. A to jenom proto, že jsem sama chtěla. Více čtu, píšu, sleduju filmy a seriály, poslouchám písničky a videa. Kdybych chtěla, vylepším tak i svoji němčinu, ale momentálně to není moji prioritou. Možná to bude znít jako oxymorón, ale škola tu není od toho, aby vás to naučila...

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

TOP české knižní obálky

Kocour jménem Merlin

Seriál Černobyl