Příběh nového jména

Výsledek obrázku pro elena ferrante příběh nového jména

Příběh nového jména
Elena Ferrante
vyšlo v ČR: 2017

Příběh nového jména na 2. díl tetralogie Geniální přítelkyně a přímo navazuje na 1. díl. Elena a Lila jsou stále přítelkyně. Jejich vztah je ovšem jako na houpačce. Už nejsou malé holčičky, ale dospívají (tento díl se věnuje létům mezi 15. a 24. rokem) a s tím přichází i nová dobrodružství. Většina příběhu se odehrává ve staré známé čtvrti Neapole, ale taky na ostrově Ischia. Elena a Lila jsou tak odlišné, je tu ale něco, co je pořád táhne k sobě.

Stejně jako u 1. dílu - jde o vyprávění. Jako by vám někdo vyprávěl svůj životní příběh. Některým částem je věnována mnohem větší pozornost, například prázdniny na Ischii, zatímco jiné části jenom "prolítneme", čili několik let Elenina života na pár stránkách. Ale chápu, že první část je důležitější, protože ovlivnila druhou a zase nemůže mít kniha 1000 stran (už tak je to lehce přes 400 stran). Ale i přes dlouhé pasáže se dobře čte, protože autorka je skvělá vypravěčka. Napadlo mně, že možná není náhoda, že jméno autorky a jméno vypravěčky je stejné. Docela se mi líbí i to, že kniha není standardně rozdělena do kapitol, ale je rozdělena na části oddělené číslem a ty části mají někdy třeba jen 1 a půl strany. Dodává mi to pocit, že je příběh celistvý. Někomu to může připadat zvláštní, ale mně to vyhovuje.

Charakterů je opravdu hodně a ještě jich pár přibylo, takže jsem moc ráda, že na začátku knihy je seznam postav + do které rodiny patří. Italská jména nemám v malíčku, takže se mi hůř pamatují. Není tady žádná postava, která by mi byla sympatická, a to ani hlavní hrdinka Elena, k níž mně váže spíše lítost než sympatie. Hlavně mně překvapilo, jak se všichni k sobě navzájem chovají. Asi jste slyšeli spojení "italská domácnost" a tady to má zřejmě svoje kořeny. Děj knihy se neodehrává tak v hluboké minulosti (počátek 60. let 20. století), takže by člověk řekl, že se budou chovat více jako "moderní lidé" - ale kdepak... Možná to je tím, v jaké čtvrti žijí, většina místních obyvatel zde nemá ani dokončenou základní školu. Nejzvláštnější postavou je jednoznačně Lila, jejíž chování je nepředvídatelné a nevypočitatelné a musím říct, že bych ji nechtěla za kamarádku ani za zlatý prase.

Určitě si pořídím i další 2 díly této série, protože jsem vážně zvědavá, kam se příběh bude ubírat a jak to s postavami dopadne, ačkoliv je nijak moc nemám ráda, příběh je tak dobře podaný, že mi zkrátka přirostly k srdci.

5/5

Komentáře

  1. Myslíš si, že by se mohlo jednat o příběh z autorčina života? Přiznávám se, že neznám ani autorku ani název knížky. Zaujalo mě, jak jsi napsala, že ti žádná postava není sympatická. Stane se málo kdy, když čtu recenze na knížku, že by někdo řekl na rovinu jeho pocity. Většinou opisují, co někde najdou.
    Hrozně se mi Tvoje recenze líbí :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc :-) Hlavně mne zarazilo, že hlavní postava Elena se jmenuje stejně jako autorka ackoliv je to pseudonym, a je to v první osobě, navíc to není nic typu romantický příběh, spíš takové ze života. Autorka je prostě trochu záhadná osoba a těžko říct, proč to tak je :-)

      Vymazat
    2. Kdo ví, ale opravdu to zní zajímavě, jak to popisuješ. U mě je ten kámen úrazu, že na to ze života moc nejsem. Jinak promiň, hodilo mě to předtím jako anonym.

      Vymazat
  2. Já tyhle styly moc nemusím :) Stejně je skvělé, kolik žánrů a typů literatury existuje, každý si najde to své a objeví i něco nového.

    TheWayByA

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za komentář! :)

Populární příspěvky z tohoto blogu

TOP české knižní obálky

Kocour jménem Merlin

Seriál Černobyl